مشتریان گرامی مجموعه آرکاکول به اطلاع شما عزیزان میرساند به دلیل نوسانات بازار، قیمت تمامی محصولات از هفته آتی (1403/05/27) افزایش مییابد. و تمامی سفارشات ثبت شده شما عزیزان تا پایان (1403/05/24) شامل اعتبار قیمت میباشد و پس از این تاریخ شامل افزایش میشود.
مشتریان گرامی مجموعه آرکاکول به اطلاع شما عزیزان میرساند به دلیل نوسانات بازار، قیمت تمامی محصولات از هفته آتی (1403/05/27) افزایش مییابد. و تمامی سفارشات ثبت شده شما عزیزان تا پایان (1403/05/24) شامل اعتبار قیمت میباشد و پس از این تاریخ شامل افزایش میشود.
کمپرسورها جزء جداییناپذیر سیستمهای تهویه مطبوع و سردخانهها هستند که عضو اصلی سیکل تبرید به شمار میآیند که داراری مدلهای مختلفی است که معیار و مبنای اصلی این دستهبندی نحوه متراکم کردن مبرد است که در زیر به صورت جامع به آن میپردازیم.
کمپرسور وسیلهای برای متراکم کردن سیال میباشد که در صنعت دارای مصارف مختلفی است که در این مقاله به کاربرد آن در صنعت تهویه و تبرید میپردازیم.
کمپرسورها در صنعت تهویه و تبرید به منظور متراکم کردن مبرد برای افزایش فشار و آزادکردن گرمای نهان مبرد که اساس کاری سیکل تبرید تراکمی است استفاده میشود به این شکل که با کاهش حجم مبرد باعث افزایش فشار خواهد شد و این کاهش حجم باعث نزدیکشدن مولکولهای مبرد به هم و گرفتن امکان حرکت آزادانه آنها خواهد شد و همین باعث میشود که گرمایی که باعث حرکت جنبشی مولکولهای مبرد شده آزاد شود تا مولکولهای مبرد بتوانند به هم نزدیکتر شوند (حجم کاهش یابد) پس میتوان نتیجه گرفت که مبرد بعد از عبور از کمپرسور دارای حجم پایین و دمای بالایی است.
کمپرسور دارای اجزای مختلفی است که به معرفی اجزای اصلی آن خواهیم پرداخت.
برای ایجاد تراکم نیازمند کار مکانیکی هستیم که بر روی مبرد صورت میگیرد که از الکترو موتور برای تبدیل انرژی الکتریکی به کار مکانیکی استفاده میشود که خود الکترو موتور میتواند درون بلوک کمپرسور قرار گرفته باشد (کمپرسور بسته) یا به آن متصل شده باشد که در این صورت به آن نیمه باز گفته میشود.
ایراند Airend، درواقع بخش اصلی کمپرسور است که وظیفه متراکمکردن را بر عهده دارد و با گرفتن کار مکانیکی تولید شده از الکترومتور (چرخش شفت الکنروموتور) این کار را انجام خواهد داد و کمپرسور ها بر اساس ساختار نوع ایرند به چند دسته تقسیم خواهد شد که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.
کمپرسور با مکش سیال (مبرد) به صورت گازی به دورن خود عملیات متراکم سازی را انجام خواهد داد، در قسمت ورودی به منظور کنترل دبی مبرد ورودی به کمپرسور به خصوص در زمان شروع به کار کردن و خاموش کردن از یک نوع شیر به نام آنلودر (unloader) استفاده میشود که با باز و بسته شدن دریچه خود دبی را کنترل خواهد کرد که بر روی قسمت ایر این تک (Air intake) کمپرسور (ساکشن ) قرار خواهد گرفت.
و در آخر بخش خروجی است که مبرد فشرده شده از آن خارج حواهد شد ( دیس شارژ) که از نظر ابعادی همیشه کوچکتر از قسمت ساکشن است زیرا مبرد بعد از فشرده شدن حجمش کاهش یافته و مسیر خروجی نیز باید سایز کوچکتری نسبت به ورودی داشته باشد تا از امکان برگشت حجم مبرد و از دست دادن فشار ایجاد شده جلوگیری کرد.
کمپرسور اسکرو یکی از انواع کمپرسورها میباشد که واحد متراکم کردن مبرد (Airend) آن به صورت مارپیچی عمل خواهد کرد.
کمپرسورهای اسکرو به صورت کلی دارای دو تیپ Oil inject و Oil free هستند که در واقع نحوه روغن کاری آن بر میگردد که بیشتر در واحدهای هواساز (کمپرسورهای هوای فشرده) کاربرد دارد که واحدهای کمپرسور کاملا مجزا بوده و مونتاژ میگردد یا به صورت پک از آن استفاده میشود و سپس بقیه بخشها مانند اویل سپراتور، رادیاتور روغن یا فیلتراسیونها نصب میگردد.
در صنایع برودتی کمپرسورها کاملا Oil inject هستند و به صورت پکیج کامل در سیکل نصب میشود و خود جزیی از یک بخش بزرگتر به نام سیکل تبرید تراکمی است نصب میگردد.
از این رو بعد از نصب کمپرسور شارژ روغن صورت میگیرد و در صورت نیاز اویل کولر و یا سایر بخشهای موردنیاز نصب میگردد.
از مزایای کمپرسور اسکرو راندمان بالای آن در کنار قابلیت تحمل فشار کاری متوسط به بالا نام برد از این رو یکی از کمپرسورهای مطرح و پر طرفدار در کاربریهای صنعتی است علاوه بر آن وجود امکان تعمیر یکی از پوئنهای مثبت آن است که بخصوص در صنعت ایران با وجود تحریمهای اقتصادی و صنعتی لوازم یدکی آن کاملا قابل خریداری است در کنار پیشینه درخشان آن که باعث حضور پر رنگ آن در صنعت ایران شده تعمیرکاران زیادی برای کمپرسورهای اسکرو وجود دارد.
یکی از معایب پر رنگ اسکرو در صنعت تهویه میتوان به صدای ناشی از کار کردن آن نام برد که همین باعث شده طرفداران کمتری برای مصارف ساختمانی در چیلر ها پیدا کند، هرچند میتوان با نصب سایلنسر باکس تا حدودی آلودگی صدای آن را کاهش داد، البته مصرف برق نسبتا بالاتر نسبت به رقیبهای خود مانند کمپرسول اسکرال یکی از دلایل دیگر کمتر استفاده کردن آن در مصارف ساختمانی است.
نبود ظرفیتهای پایین برای سیستمهای تهویه و تبرید، این نوع کمپرسور را از رنج ظرفیتی خاصی قابل تهیه است بنابراین برای ظرفیتهای پایین باید به دنبال کمپرسورهای دیگر رفت.
کمپرسور اسکرال یکی از کمپرسور های پر طرفدار در صنغت تهویه مطبوع است که برای مصارف ساختمانی و دستگاهی با ظرفیت پایین کاربرد فراوانی دارد.
از نظر ساختاری کمپرسور اسکرال برای متراکم کردن مبرد از تکنولوژی خاصی استفاده میکند بدین شکل که دو قسمت مارپیچ مانند با حرکت دورانی به درون هم با راندن مبرد به سمت قسمت خروجی و کاهش حجم آن کار متراکمسازی را انجام خواهد داد مانند تصویر بالا.
کمپرسورهای اسکرال الکتروموتور و واحد فشردهسازی همگی در یک بلوک نصب میگردد و همین مسئله باعث شده این کمپرسور داراری آلودگی صوتی پایین در کنار مصرف برق پایین و راندمان بالایی داشته باشد ولی همین امر باعث ایجاد یک سری معایب نیز شده است که در بخش معایب به آن خواهیم پرداخت.
کمپرسورهای اسکرال در ایران کاملا قابل خرید هستند و با توجه به ساختار و اجزای سادهای که دارند کار کردن با این نوع کمپرسور بسیار راحتتر از سایر کمپرسورهاست، از نظر شکل ظاهری این کمپرسور با کمپرسور روتاری بسیار شبیه است که کاربردهای مشترکی نیز دارند (به دلیل حجم پایین استفاده از کمپرسور روتاری در صنعت تهویه مطبوع به آن نپرداختیم).
از مزایای بارز کمپرسور اسکرال میتوان به حضور پر رنگ آن در کشور عزیزمان ایران نام برد که به راحتی قابل تهیه میباشد در برندهای مختلف و ظرفیتهای متفاوت، یکی دیگر از مزایای قابل توجه آن مصرف برق پایین به همراه لرزش بسایر پایین و راندمان بالای کاری به همراه نصب آسان آن در سیستم های تهویه نام برد و با توجه به ساختار واحد هواساز ( بخش متراکم کردن مبرد) دیگر خبری از ساییدگی سیلندر پیستونها نخواهد بود و این یعنی روغن با مبرد کمتر درگیر خواهد شد و حجم روغن معمولا درون خود کمپرسور خواهد بود.
اینکه ساختار اسکرال به صورت دو حلزونی است که درون هم چرخش دارند جز مزایای آن است و باعث خلق پوئنهای مثبتی برای آن شده شکی نیست، ولی همین امر باعث شده امکان تعمیر برای آن تقریبا وجود نداشته باشد، بخصوص اینکه واحد هواساز و الکتروموتور با هم درون یک پوسته قرار گرفتهاند و باعث ایجاد تعمیر مشکل آن شده به شکلی که تعویض آن از نظر اقتصادی به صرفهتر از تعمیر آن است ( البته کیفیت ساخت بالای کمپرسور اسکرال باعث شده میزان خرابی و استهلاک آن پایین باشد).
اسکرال از نظر نیاز به نگهداری مقداری حساستر از رقیبهای خود یعنی کمپرسورهای اسکرو و سیلندر پیستونی هستند و باید در خصوص سرویسهای دورهای و نگهداری دقت عمل بیشتری داشت.
فاکتورهای اثرگذار در طراحی و قیمت تمام شدهی کمپرسور های اسکرو و اسکرال بسیار زیاد هستند. این فاکتورها باعث شدهاند تا تعیین قیمت برای این نوع از محصولات تا قبل از تعیین محصول مناسب و مورد نظر شدنی نباشد.
برای سفارش و اطلاع از حدود قیمت کمپرسور مناسب و مورد نیازتان میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و از آنها مشاوره بگیرید.
هنوز حسابی ندارید؟
ایجاد یک حساب کاربری